בהקשבה פעילה חשוב ליצור אמפתיה, אסור להיות שיפוטיים, אין מקום להבעת דעה או להצעת פתרונות. ידוע כי במצבי לחץ הפניות להקשבה יורדת.
פעולת ההקשבה מתבצעת באופן מלא ומשדרת זמינות- בגובה העיניים של הילד (לא תוך כדי פעולה אחרת, ללא שאלות וללא ביקורת על המסופר- זה לא מה שהילד צריך)
כאשר מקשיבים לילד הוא לומד:
א. שמכבדים אותו ולוקחים אותו ברצינות
ב. שהוא מעניין.
ג. יכולת לפרוק מתחים- מכירים ברגשותיו ובעמדותיו.
ד. מחזק ביטחון ודימוי עצמי.
ה. ההשמעה עצמה מאוד חשובה – יכולת להשמיע דעה
ו. שמסכימים איתו (פחות חשוב).
תוצאה: בגיל מבוגר יותר הילדים יקשיבו לנו.
נזק של אי הקשבה
תחושת אכזבה, עלבון, כעס, זלזול….
השלכות לאי הקשבה
הגברת תדירות של פעולה לא רצויה על מנת לזכות בהקשבה. הסתגרות ואי פנייה חוזרת. ביטחון עצמי/ ערך עצמי יורד.
למה הורים לא מקשיבים נכון לילדים
1. חוסר זמן.
2. תשומת לב- הורים עסוקים בפעולה נוספת בזמן ההקשבה.
3. ריכוז- עייפות ההורים ופיתוח מנגנוני סינון, לרוב מתוך עייפות.
4. חוסר פניות רגשית- הורה שלא פנוי רגשית, לא יבין בדיוק על מה הילד מדבר..
5. קושי התמודדות- הכחשה, ילד מתלונן וההורה בתגובה “לא נורא”. ההורה לא מציע פתרונות יצירתיים למצוקה של הילד.
טיפ-
כאשר ילד פונה אלינו בבקשה להקשבה ואנו באמת לא פנויים- ניתן לענות “חמוד לא עכשיו, עוד חצי שעה אחרי שאסיים”. הילד אמנם קיבל דחייה, אך עדיין יודע שזה חשוב להוריו. הוא ירגיש שהוא יכול לספר להם עוד מעט. אם הילד מתקשה בדחיית סיפוקים (לא מוכן להמתין) אנו בונים לו תסריט שלם- “אמא עכשיו בטלפון, לאחר מכן אני צריכה לסיים כביסה ואז להכניס את האוכל לתנור.. אחרי זה אני פנויה להקשיב”. (אפשר כמובן לשנות את הסדר, זאת רק דוגמה)
כלל ראשון- תקשיבו, אל תענו, פשוט תקשיבו!
כלל שני- אל תבטלו את הרגש שלו. מי שבא להתלונן בפניכם, מרגיש תסכול. תתמכו בו אבל אל תתעלמו ממה שהוא מרגיש. כאשר חבר או ילד מתלונן בפניכם והקשבתם לו- הבנתם מה מציק לו, גלו אמפתיה. תימנעו מהתשובה “זה לא נורא” זה בסך הכל…”, “זה לא סוף העולם”.
כלל שלישי- כאשר אפשרתם לילד להביא את התסכול שלו, תנחמו אותו: במילים, בחיבוק, בלטיפה על כתף. לאחר שאתם מזהים רגיעה מסוימת, שוחחו איתו על אלטרנטיבה. “אני מבינה שקשה לך- מה יעזור לך…?, “חמוד אתה יכול להמשיך לבכות זה בסדר ומובן, אמא כאן. אתה יכול גם לבחור משחק אחר, בוא נלך ביחד, זאת בחירה שלך”