סדר יום והכנה מראש גורם לפעוט לתחושת יציבות וביטחון. הפעוט מבין מה תהיה הפעולה הבאה. סדר יום והכנה מראש מאפשר לילדים מסגרת וכך נותן להם את החירות האמיתית. סדר יום והכנה מראש מונעת המון ויכוחים ואי הסכמות בנושאי היום יום: השכבה, השקמה, זמן ארוחות, מקלחות ושעורי הבית.
הרגל לסדר יום מתחיל עוד בגיל ינקות. הילד לומד מתי יום, מתי לילה, מתי אוכלים. הסדר הזה גורם לפעוט לתחושת יציבות וביטחון. הפעוט מבין מה תהיה הפעולה הבאה (כמו טקס שינה).
חלק מההורים מאמינים שסדר יום זה חינוך נוקשה. ההפך הוא הנכון.
סדר יום מאשר המון גמישות והבנה מעמיקה לילד שיש זמן לכל דבר.
יום מתוכנן מלמד את הילדים תכנון נכון לטווח הארוך.
יום מסודר הופך את עולמו של הילד למשהו ברור, מוגדר, צפוי ומסודר.
כאשר אין סדר יום, ילדים חיים בתוך מציאות שכל דבר יכול לקרות בכל רגע. זה גורם לילדים תחושה של חוסר ביטחון, עצבנות, לחץ….
כאשר יש סדר פעולות מתוכנן מראש, הילד יודע למה לצפות בכל זמן. לילדים אין באמת תחושת זמן אך הם כן יכולים להבין מה עומד לקרות. (שותפים ידיים ואחרי זה אוכלים)
שגרה של סדר יום יכולה להקשות קצת על ההורים, אבל מצד שני היא מאוד מסייעת לילדים. למשל, ילד שיודע ששעה 19:30 זה שעת המקלחת, לא ינהל עם הוריו משא ומתן בנושא. הוא רגיל שזאת שעת המקלחת, ברוב המקרים הוא יסיים את המשחק בזמן בלי שתזכירו לו.
אז מה צריך לכלול סדר יום:
השכמה- נשיקה חיבוק, עשיית צרכים, צחצוח שיניים ושטיפת פנים.
החלפת בגדים וארוחת בוקר.
נעילת נעליים, יציאה לכיוון גן / ב”ס.
ילדים ללא צהרון
איסוף מגן / ב”ס. שיחה קלה ברכב…
הגעה לבית, הוצאת חולות, שטיפת פנים וידיים (או מקלחת והחלפת בגדים).
ארוחת צהרים: עריכת שולחן, אכילה, פינוי שולחן.
זמן חופשי (ילדים יכולים לשחק או לראות TV או לשחק עם ההורים, אחים). אם הילד בחר לשחק, יש כאן להורה חצי שעה למטלות בית.
חוגים: כאשר ילד אחד נכנס לחוג, זה זמן איכות של הילד השני עם ההורה. ניתן לבחור משחק משותף ולקחת אותו לחוג, לזמן ההמתנה. (במקום חוג אפשר להזמין או ללכת לחבר)
קיפול משחק וחזרה לרכב.
הגעה הביתה, זמן משחק עם הילד שהיה בחוג (ככה כל אחד קיבל זמן איכות).
אם נשאר זמן, אפשר פעילות משפחתית משותפת (אפשר להכין ארוחת ערב ביחד)
זמן ארוחת ערב: עריכת שולחן, אכילה, פינוי שולחן.
זמן שינה: מקלחת, צחצוח שיניים, סיפור, נשיקה, חיבוק ולילה טוב.
הדוגמה לסדר יום שכתבתי כאן מאפשרת גמישות רבה. (בינינו, רוב המשפחות מתנהלות לפי סדר די זהה.. השכמה, גנים /ב”ס. חוגים ושינה.) הדגש כאן הוא שעם הזמן הילדים ילמדו לבד מה תהיה הפעולה הבאה.
בסדר יום כזה יש זמן להכל, גם זמן איכות עם ההורים, גם עצמאות (חוגים, חברים) וגם זמן אישי (ילד עם עצמו).
כאשר יש שינוי בסדר יום (למשל אירוע, חופש….) מה שנכון לעשות זה הכנה מראש, כן כן, להסביר. “נכון שאנחנו תמיד עושים….. היום יש אירוע, אז היום אנחנו הולכים לחתונה /ברית… יהיה שם אוכל נהדר ומוזיקה לריקודים, יהיה כיף לא נורמלי….
כאשר יהיה מאוחר וכולנו נהיה כבר עייפים, נלך הביתה”. כאשר באמת ייגמר הזמן אל תגידו לילד “יאללה הביתה”, אלא ” חמוד הזמן נגמר עוד 5 דקות הולכים, תתארגן ליציאה”. כך יש סיכוי טוב שהילד ישתף פעולה. ברכב תסבירו לו שמחר בבוקר חוזרים לסדר הרגיל. כך, יהיה לו קל יותר להתמודד עם השינוי.
טיפ–
כאשר ילד מביע קושי (בפרידה בבוקר בגן, לא משתף במשחקים או כל נושא אחר) הכינו את הילד מראש למה שהולך לקרות, הסבירו שלב אחרי שלב. כך יהיה לילד שלכם קל יותר להסתגל למציאות או למצב חדש.