מוצץ הוא אחד המצאות הטובות ביותר שאני אישית ממליצה לאמץ מרגע הלידה. (כמובן יש לקחת כמה מרכיבים חשובים בחשבון: התמעט הנקה, רצון או ההתנגדות התינוק ועוד…) למוצץ יש השפעת “קסם”. ברגע שאנחנו מציעים אותו לתינוק, לרוב התינוק פשוט מפסיק לבכות. המוצץ עוזר לתינוק להירדם, להירגע, להתמודד עם כאב ועוד.. ללא מעט תינוקות לוקח זמן להתרגל לקחת מוצץ, אבל ברגע שההרגל מוטמע, התינוקות או הפעוט לא ממש רוצים לשחרר אותו – גמילה ממוצץ. האמת גם ההורים לא ממש רוצים לוותר על “המשתיק קול” הכי טוב שהם מכירים. גם ההורים צריכים לעבור תהליך של הכנה מראש על מנת לבצע גמילה ממוצץ.
למה תינוקות / פעוטות / ילדים מתקשים לוותר על המוצץ.
לפי פסיכולוגים חלוצים בתחום מדובר על התעסקות אורלית אשר מתפתחת בשלב מאוד צעיר, כנראה עוד ברחם. התפתחות זו מאפשרת לתינוק את היכולת לחקור (זיהוי מרקמים) הנעה והרגעה (תנועות מציצה) ועוד.
אריק אריקסון פסיכולוג – מציין שאיבר הדומיננטי ביותר שמתפתח לאחר לידה הינו היכולת יניקה, דרכה התינוק יכול לבנות את האימון בעולם.
זיגמונד פרויד פסיכולוג – דיבר על פעילות מציצה אשר מאפשרת לתינוק תחושת הנאה והירגעות.
ז’אן פיאז’ה פסיכולוג – טען שעל ידי פעולת מציצה, תינוק יכול ללמוד לזהות את סוגי המרקמים. מכיוון שהחלק האוראלי מתפתח בשלב מוקדם מאוד ביחס למערכות נוספות של הגוף.
כל הורה יכול לראות כבר בחדר לידה את היכולת של התינוק לינוק או למצוץ. ניתן לראות שהתפתחות אוראלית מתחילה כבר בשלב ההיריון. רובנו זכינו לראות תינוק מוצץ אצבע כבר בשלבי האולטרסאונד. אין ספק שמדובר בפעולה רפלקטיבית של התינוק, שאותה הוא יודע לעשות היטב. לתינוק יש תלות קיומית ביכולת שלו לבצע את פעולת המציצה.
בלוג וידאו גמילה ממוצץ
עם הזמן התינוק גדל והופך לפעוט ילד, ואז גם נולד הצורך של ההורים לגמול אותו מהחפץ שהכי קרוב לליבו – גמילה ממוצץ.
את ההחלטה מתי גומלים את התינוק / פעוט / ילד ממוצץ מקבלים ההורים. בדרך כלל מדובר בסביבות גיל שנתיים. כמובן שיש מצבים שהילד מחליט לוותר על המוצץ בעצמו אך לרוב מדובר בתהליך גמילה שההורים יוזמים.
מכיוון שמדובר בהחלטה של ההורים, שאותה אתם בונים על סמך ההיכרות שלכם עם הילד שלכם. אני אישית ממליצה פחות להקשיב לסביבה: חברים, גננת, דודים ועוד.. במקום תקדישו מחשבה לבשלות של הילד ליכולת הכלה שלכם. האם אתם פנויים עכשיו רגשית להתמודד עם ילד שיכול טיפה להתקשות בפרידה ממוצץ. תבדקו שאין עוד שינויים משמעותיים שהילד עובר במקביל: כניסה לגן חדש, מעבר דירה, הולדת אח ועוד..
מערכת יחסים רגשית עם מוצץ
אין ספק שרוב הילדים מאוד קשורים למוצץ שלהם. לרוב הילדים יש מלאי מוצצים רחב. הילד יודע ומרגיש שהמוצץ עבורו הוא מקום של נחמה, הירגעות, המוצץ עוזר לו להירדם ועוד… הפעוט יודע שזה חפץ הפרטי שלו, אף אחד לא ייקח אתו ממנו. הילד יודע בדיוק את המיקומים של המוצצים: מיטה, הרכב, בתיק ועוד..
האמת הילד לרוב לא רוצה כלל לוותר על החפץ שמספק לו כל כך הרבה שלווה. מכאן אפשר לומר, שהילד מפתח מערכת יחסים רגשית עם המוצץ. חשוב מאוד להקפיד שבכל תהליך הגמילה ילד יקבל מענה רגשי אחר במקום המוצץ. אולי חיבוק מההורים, אולי הכלה מילולית כל דבר שיעזור לו להירגע, ולעודד אותו לפתח מנגנון הירגעות חדש (במקום מציצת מוצץ).
בנוסף חשוב לציין שלקראת גיל שנתיים (למאמר כך תפסיקו לריב עם הפעוט גיל שנתיים לחצו כאן) הילד נמצא בשלב התפתחות משמעותי מאוד. בשלב זה הילד תופס את החפצים שלו כחלק ממה שמגדיר אותו. ממש כמו איבר גוף. מכאן ניתן להשיק שתהליך הגמילה חייב להיות תהליך הדרגתי. אשר מותאם לקצב של הילד, ליכולת של הילד לעבור את שלב הפרידה בקלות ועם המון הכלה מצידכם. תהליך חייב להיות בקצב שהילד יכול להתמודד איתו ונכון עבורו.
אני מזמינה אותכם לקרוא את המאמר שלי בנושא: איך לגמול ילד ממוצץ מדריך הכוונה להורים לחצו כאן. בו אני מפרטת שלב אחרי שלב איך מומלץ להתקדם בתהליך גמילה ממוצץ בצורה הדרגתית שמאפשרת לילד להיפרד ממוצץ בקצב שנכון עבורו.